Harassment and its impact on higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32645/13906984.1086

Keywords:

Sexual harassment, Gender, Violence, Higher education

Abstract

Sexual harassment is a latent reality that arises in the various contexts where the human beings develop, being an expression of violence that reveals inequality and the exercise of power. Their presence within higher education institutions encourages them to seek reasons and explanations for this problem. The objective was to detect, address and report these types of practices that physically and emotionally harm the victim. The methodology used in the research
was a qualitative-quantitative, descriptive and cross-sectional study, through the application of an online survey to a sample of 2,166 students from the different faculties of the university. The results revealed that women experience sexual harassment to a greater extent than men, gender
inequality being unquestionable. Statistically speaking, of the 67.91% that corresponds to women, 15.74% state that they have suffered some type of sexual harassment during their stay on the university campus; While the male population which represents 32.04%, only 3.60% have been victims of this problem, and 0.05% corresponding to students who identified as intersex state that if they have suffered sexual harassment during their college life. Therefore, it is essential that the National University of Loja execute training campaigns for the entire university community on
the issue of sexual harassment, with a special focus on the prevention and eradication of these harmful practices.

References

Altamirano, G. (2020). Violencia de género en estudiantes universitarios. Una mirada desde la

determinación social (Tesis de Maestría). Universidad Andina Simón Bolívar, Quito, Ecuador. Recuperado de https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/7582/1/

T3295-MESC-Altamirano-Violencia.pdf

Aristegui Noticias. (6 de marzo de 2018). 46% de las mujeres mexicanas admiten haber sido víctimas de acoso sexual: BRAIN. Recuperado de https://aristeguinoticias.com/0603/kiosko/46-de-las-mujeres-mexicanas-admiten-haber-sido-victimas-de-acoso-sexual-brain/

El Comercio. (20 de noviembre de 2019). Acoso sexual, una constante en cuatro universidades de Quito. Recuperado de https://www.elcomercio.com/tendencias/sociedad/acoso-sexualinvestigacion-universidades-quito.html

Caudillo, L., Hernández, M., y Flores, M. (2017). Análisis De Los Determinantes Sociales De La

Violencia De Género. Ra Ximhai, 13(2), 87–96. Recuperado de https://www.redalyc.org/

articulo.oa?id=46154510007

Echeverría, R., Paredes, L., Evia, N. M., Carrillo, C. D., Kantún, M. D., Batún, J. L., y Quintal, R.

(2018). Caracterización del hostigamiento y acoso sexual, denuncia y atención recibida

por estudiantes universitarios mexicanos. Revista de Psicología, 27(2), 1–12. https://doi.

org/10.5354/0719-0581.2018.52307

Gutiérrez, C. (2016). Protocolos contra el acoso sexual en Educación Superior -Sugerencias

para su elaboración. Recuperado de https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/

sites/19/2017/09/Procolos-contra-el-acoso-sexual-en-ESUP.pdf

Instituto Nacional de Encuestas y Censo. (2019). Encuesta Nacional sobre Relaciones Familiares y Violencia de Género contra las Mujeres (ENVIGMU). Recuperado de https://www.

ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Estadisticas_Sociales/Violencia_de_

genero_2019/Boletin_Tecnico_ENVIGMU.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2021). Mujeres en la educación superior: ¿la ventaja femenina ha puesto fin a las desigualdades de género? Recuperado de https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2021/03/Las-mujeres-en-la-educación-superior_12-03-21.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2021). Violencia contra la mujer. Recuperado de https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/violence-against-women

Pörhölä, Maili y Kinney, T. A. (2010). El acoso Contextos, consecuencias y control. Recuperado de https://books.google.com.pe/booksid=E0NkvDcYYVwC&printsec=copyright#v=onepage&q&f=false

Resolución No. 050 de 2020 [Procuraduría General del Estado]. Protocolo Interno contra la

Violencia de Género. 9 de julio de 2020. Recuperado de http://www.pge.gob.ec/images/2020/resoluciones/faltantes/RESOLUCIN_050_PROTOCOLO_INTERNO_CONTRA_LA_VIOLENCIA_DE_GêNERO.pdf

Reyes, A., y Rosero, R. (2005). Plan de Igualdad de Oportunidades de las Mujeres Ecuatorianas.

Recuperado de http://extwprlegs1.fao.org/docs/pdf/ecu164409.pdf

UNICEF. (2018). Postura de UNICEF respecto a la explotación, el abuso y el acoso sexual.

Recuperado de https://www.unicef.org/es/postura-de-unicef-respecto-la-explotacion-elabuso-y-el-acoso-sexual

Universidad Central del Ecuador. (2019, 22 de noviembre). Estudio sobre acoso sexual en

instituciones de educación superior es socializado [Boletín de prensa]. Recuperado

https://repositorio.uce.edu.ec/archivos/jmsalazara/Boletines/Boletines2019/2/594.pdf

Universidad Nacional de Loja y Unidad de Bienestar Universitario. (2019). Protocolo de Actuación

Integral contra el Acoso Sexual y Violencia de Género en la UNL. Recuperado de https://

www.unl.edu.ec/sites/default/files/servicios-tecnologicos/2020-08/MANUAL ACOSO

SEXUAL.pdf

Published

2021-12-22