Compliance with gender equity policies at the directional field at UPEC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32645/13906925.1194

Keywords:

Equity, discrimination, hierarchical level, gender, managerial scope, policies

Abstract

The article deals with the analysis of compliance with the policies on gender equality established by UPEC in the superior hierarchical level. For this, a descriptive study with a mixed approach and a cross sectional approach was carried out. The documentary analysis of the institutional regulations and the records of university workers were used as research techniques. Among the results, it was found that at management levels UPEC registered 34.2% and 58.5% in middle positions. Such findings do not coincide with those found by other authors in which the percentages of women in university leadership positions are much lower. The results allowed to conclude that there is compliance with the gender equity policies in UPEC and that the mechanisms implemented for their compliance are working, although there are still gaps to be covered. This allows to think that although gender equality is defended and supported from the constitutional, normative and legal framework, stigmas and social stereotypes still constitute a limitation by which people of different genders do not access multiple jobs for which they are qualified.

References

Almeida, S., & Barroso, M. (2020). Equidad de género en docentes líderes de la Uinversidad Central del Ecuador, en el contexto del Objetivo de Desarrollo Sostenible 5. Revista Internacional de Administración(8), 102-129.

Chiliquinga, L., Quiroga, M., Poaquiza, Á., Galarza, J., & Andrade, S. (2017). Segregación en la universidad pública: manifestaciones de techo de cristal en personal vinculado a una universidad de Tungurahua. Polo del Conocimiento, 2(9), 135-143.

Cuevas, M., & Díaz, F. (2015). Género y liderazgo en la universidad española. Un estudio sobre la brecha de género en la gestión universitaria. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 23, 1-22.

Dosal, R., Mejía, M., & Capdevila, L. (2017). Deporte y equidad de género. Economía UNAM, 14(40), 121-133.

Fragoso, E. (2006). Concepto de política y vida cotidiana. Revista Xihmai, 1(18), 1-18.

Gaete, R. (2015). El techo de cristal en las universidades estatales chilenas. Un ánálisis exploratorio. Revista iberoamericana de educación superior, 16(17).

Ley Orgánica de Educación Superior. (02 de agosto de 2018). Registro Oficial Suplemento 298 de 12-oct.-2010. Ecuador.

Mayorga, K. (2018). Igualdad de género en la Educación Superior en el Siglo XXI. Palermo Business Review(18), 137-144.

Montenegro, B. (2016). Políticas de Acción Afirmativa desde la academia impulsadas por la Universidad Politécnica Estatal del Carchi. Comercio y Negocio(6), 23-31.

Tomás, M., & Guillamón, C. (2009). Las barreras y los obstáculos en el acceso de las profesoras universitarias a los cargos de gestión académica. Revista de Educación(350), 253-275.

Universidad Estatal Amazónica. (2018). Remuneración mensual por puesto. Universidad Estatal Amazónica. Documentación digital.

Universidad Estatal Península de Santa Elena. (2018). Remuneración mensual por puesto. Universidad Estatal Península de Santa Elena. Documentación digital de la Universidad.

UPEC. (2013). Reglamento para garantizar la participación equitativa de mujeres y grupos excluidos históricamente. Resolución N 248-CSUP-2013. Carchi, Ecuador. Obtenido de http://190.15.129.78/bitstream/123456789/103/1/R.248-CSUP-2013.pdf

UPEC. (2013a). Codificación del Estatuto de la Universidad Politécnica Estatal del Carchi. Resolución N 197-CSUP-2013. Carchi, Ecuador. Obtenido de UPEC: https://www.upec.edu.ec/images/stories/LOTAIP/2018/ENERO/ANEXOS/A2-4-ESTATUTOS.pdf

UPEC. (2018). Reglamento para garantizar la igualdad de todos los actores en la Universidad Politécnica Estatal del Carchi. Resolución N 090-CSUP-2018. Carchi, Ecuador. Obtenido de http://190.15.129.78/handle/123456789/97

UPEC. (2020). Plan Estratégico de Desarrollo Institucional 2021-2025. Obtenido de UPEC: https://upec.edu.ec/images/stories/POI/PEDI%202021-2025.pdf

UPEC. (2021). Nómina del personal. Tulcán: Univervidad Politécnica Estatal del Carchi.

Venegas, J. (2017). Participacíon femenina en cargos directivos en instituciones de educación superior chilena. Nota Técnica, AEQUALIS. Obtenido de https://aequalis.cl/wp-content/uploads/2020/06/participacion-femenina-en-cargos-directivos-en-instituciones-de-educacion-superior-chilena.pdf

Published

2023-01-25

Issue

Section

ESTADO, GOBIERNO Y ADMINISTRACIÓN PÚBLICA

How to Cite

Compliance with gender equity policies at the directional field at UPEC. (2023). SATHIRI, 18(1), 117-127. https://doi.org/10.32645/13906925.1194