CHILD DEVELOPMENT IN CHILDREN OF SUBLEVELS I AND II INQUITO
DOI:
https://doi.org/10.32645/26028131.1240Keywords:
education, child development, Denver Test II, early childhood, nutritionAbstract
This study focuses on child development in children from sublevels I and II in the city of Quito, Ecuador, after the COVID-19 pandemic. The main objective is to assess the progress of children in various comprehensive areas of development and address identified deficiencies. The Denver II Test is proposed for determining child development in children from these sublevels. The methodology used is a descriptive, correlational, and field research approach, employing both quantitative and qualitative methods. The sample consists of a total of 320 children from sublevels I and II, evaluated in both public and private educational institutions from different sectors of Quito. The results show that the majority of sublevel I children are within the normal range of development, while 75% of sublevel II children exhibit appropriate development.
However, some children display indicators of short stature and severe thinness. Regarding
nutrition, it is noteworthy that 72% of parents include healthy foods in their children’s diets, while 28% omit certain foods. In conclusion, this study highlights the importance of assessing and addressing child development in sublevels I and II of Quito, with an emphasis on early education and proper nutrition.
References
Antón, M. (2010). Aportaciones de la Teoría Sociocultural al estudio de la adquisición del español como segunda lengua. Revista RESLA, 23(12), 9–30.
Arbor, A. (2015). Teoría del desarrollo cognitivo de Piaget. Revista Terapia Cognitiva, 13(2), 1–8.
Arias, M., & Calle, R. (2022). Importancia de la grafo plástica para desarrollar la motricidad fina en los niños de educación inicial II, en Ecuador. Digital Publisher 593, 7(4), 186–195. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.4-2.1225
Código de la Niñez y Adolescencia, Pub. L. No. 37, Editorial Jurídica del Ecuador 3 (2002). www.fielweb.com
Constitución de la República del Ecuador, Pub. L. No. 26, Editorial Jurídica del Ecuador (2008). https://www.redalyc.org/journal/6002/600263743001/600263743001.pdf
Bonilla, G., Castro, F., Rodríguez, J., Bujan, R., Melczer, E., & Gómez, D. (2014). Lóbulo de la ínsula: pautas anatomo quirúrgicas para su manejo. Revista Argentina de Anatomía, 5(3), 99–103.
Bustamante, P. (2020). Condiciones de habitabilidad basadas en la Teoría Ecológica de Urie Bronfenbrenner y su relación con el desarrollo cognitivo en el aprendizaje de estudiantes de las instituciones educativas. En Universidad del Azuay. Universidad del Azuay.
Cabrera, B., & Dupeyrón, M. (2019). El desarrollo de la motricidad fina en los niños del grado preescolar. Revista de Educación MENDIVE, 17(2), 222–239. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1499
Calceto, L., Garzón, S., Bonilla, J., & Y, D. (2019). Relación del Estado Nutricional con el Desarrollo Cognitivo y Psicomotor de los Niños en la Primera Infancia. Revista Ecuatoriana de Neurología, 28(2), 50–58.
Campo, L., Jiménez, P., Maestre, K., & Paredes, N. (2011). Características del desarrollo motor en niños de 3 a 7 años de la ciudad de Barranquilla. Revista Psico gente, 14(25), 76–89. http://www.unisimonbolivar.edu.co/rdigital/psicogente/index.php/psicogente
![ARTICULO 2](https://revistasdigitales.upec.edu.ec/public/journals/5/submission_1240_1139_coverImage_es.jpg)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 MSc. Andrea Patricia Luna Guillén
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
El autor mantiene los derechos intelectuales y morales de su obra, autorizando a la editorial de la Revista Tierra Infinita la difusión y divulgación de su contenido con fines estrictamente académicos y de investigación, sin fines de lucro.