The Story as a Didactic Resource for Teachers to Promote Reading Habits in 3-4-Year-Old Children."

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32645/26028131.1245

Keywords:

story, reading habit, educational resource

Abstract

The story is installed as a favorable resource for the approach of the infant to imaginative and creative reading. Therefore, its educational value is recognized in a significant way. Being a didactic resource in the school by the teacher, since it prepares for life, develops the habit of reading and contributes to the development of learning. The purpose of this study is to know if teachers use the story as a teaching resource, types of stories they use and if they develop reading through this educational resource. The methodology used is a descriptive-qualitative study, which applied a Likert scale survey with 12 closed questions to teachers of Initial Education I, in public and private institutions. The results show significant differences in importance, use, types, and interest of the story as a teaching resource. It is concluded that the story plays an important role in the child's learning in the development of social, cognitive and affective skills. Creating and fostering a reading habit in the infant.

References

Andreu-Peñarrocha, I. (2013). Método Doman: propuesta de iniciación a la lectura en Educación Infantil (Bachelor's thesis).

Albornoz, E. R. (2013). La iniciación de la lectura y escritura. Recursos para el aprendizaje de referencia.

Educere, 17(57), 329-338.

Flores, C. A., & Martín, M. (2006). El aprendizaje de la lectura y escritura en Educación Inicial. Sapiens, 7(1), 69-80.

Fiallos, R. M. Q. (2020). Guía de estrategias para la iniciación de la lectura en Educación Inicial de la Escuela Básica Patate del año lectivo 2018-2019. (Revisión). Roca: Revista Científico-Educaciones de la provincia de Granma, 16(1), 311-323.

Dueñas Andrade, Y. E. (2016). El cuento como estrategia didáctica para motivar la iniciación a la lectura en niños y niñas de los primeros años de educación general básica de la Unidad Educativa José Acosta Vallejo de la ciudad de Cayambe, parroquia Cangahua en el período 2015-2016 (Bachelor's thesis).

Correa Díaz, M. (2009). El cuento, la lectura y la convivencia como valor fundamental en la educación inicial. Educere, 13(44), 89-98.

Iparraguirre Ramirez, J. S. Cuentos infantiles como estrategia para la iniciación a la lectura en los niños de 5 años de la institución educativa inicial 256, Huallcallanca-2020.

Asensio López, M. (2015). Iniciación a la lectura en Educación Infantil.

Vallet Regi, M. T., & Rodríguez Muñoz, R. (2001). El cuento, iniciación a la lecto-escritura. Madrid: Fundación para la Investigación, Desarrollo y Formación de la Etapa Infantil (FUNDEI), 2001.

Viro, I. C. (2015). Iniciación literaria en educación infantil. Universidad Internacional de La Rioja (UNIR Editorial).

Rivera-Anchundia, M. C. (2015). Metodología para el desarrollo de la comprensión lectora en el proceso enseñanza-aprendizaje. Dominio de las Ciencias, 1(1), 47-61.

Tzul, M. (2015). Cuento como estrategia para fortalecer el hábito de lectura. Universidad Rafael Landívar. Quetzaltenango. Recuperado el, 6.

Albero Poveda, J. (2005). El valor educativo de los cuentos populares. In V Congreso Internacional Virtual de Educación.

Carla Perez Garcia. (Junio de 2017). El cuento como recurso educativo. Obtenido de El cuento como recurso educativo.

López, I. G. (2006). El valor de los cuentos infantiles como recurso para trabajar la transversalidad en las aulas. Researchgate.net, 19.

Macias Figueroa, F. M. (2021). Los cuentos interactivos como herramienta didáctica para fomentar el hábito de la lectura. Polo del Conocimiento, 19.

Mendez del portal, R. (2017). El valor del cuento como recurso didactico. Unife, 4. Molina, D. P. (2013). El cuento como recurso educativo . Ciencias , 29.

Seron, C. F. (2010). El cuento como recurso didáctico. Innovación y experiencias educativas, 261-9.

Tonguino, I., & Salomé, K. (2021). El cuento como recurso didáctico en el fortalecimiento de la comprensión lectora (Bachelor's thesis, Quito: UCE).

Lugo Padilla, S. (2016). Historia y valores. Los niños creando cuentos como recurso didáctico en la educación preescolar.

Enríquez Villarreal, C. M. (2018). El cuento como recurso didáctico para el desarrollo del lenguaje oral de los niños de 2 a 3 años del Distrito DDQC05 Quito Centro (Master's thesis, Quito: UCE).

Muñoz, C. M., & Caravaca, R. V. (2004). Los cuentos y juegos, carácter lúdico necesario como recurso didáctico para la animación a la lectura. Glosas didácticas, 11, 169-176.

Domínguez, C., & Lizet, Z. (2013). Uso de imágenes como recurso didáctico para desarrollar la capacidad de producción de cuentos en los niños de cuatro años de educación inicial de la IEP N° 253 Isabel Honorio de Lazarte de Trujillo en el año 2013.

ARTICULO 7

Published

2023-12-22

How to Cite

The Story as a Didactic Resource for Teachers to Promote Reading Habits in 3-4-Year-Old Children.". (2023). Tierra Infinita, 9(1), 99-108. https://doi.org/10.32645/26028131.1245