THE ROLE OF ACADEMIC WRITING IN HIGHER EDUCATION:EXPLORING THE RELATIONSHIP BETWEEN WRITING ANDSUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS (SDGS)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32645/26028131.1253

Keywords:

Academic Writing, Essay,, SDGs, Education

Abstract

The purpose of this study was to recognize the importance of writing essays in the context of Higher Education. The revised literature valued the essay as an effective tool for developing academic, communicative and reflective skills in students. Additionally, the value of writing essays as a form of academic expression that influences awareness of reality was also investigated. Methodologically, this qualitative research reviewed academic literature related to the writing of essays to identify current approaches and implemented a survey aimed at students of the
Carchi State Polytechnic University to know their perception about academic writing. Finally, some essays were analyzed whose themes are linked to the Sustainable Development Goals, the results show the usefulness of writing for learning and to express opinions and innovative solutions to specific problems.

References

Brown, A., Thompson, L., & García, E. (2023). El papel de los ensayos académicos en el desarrollo del pensamiento crítico. Journal of Higher Education, 45(2), 78-91.

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la Universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Cassany D., & Morales, A. (2008) Leer y escribir en la universidad: Hacia la Lectura y la Escritura crítica de géneros científicos. Universitat Pompeu Fabra, Departamento de Traducción y Filología.

De Zubiría Samper, M. (2001). Teoría de las seis lecturas. Fundación Alberto Merani para el Desarrollo de la Inteligencia.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación. McGRAW-HILL Editores.

Gluyas Fitch, R., Esparza Parga, R., Romero Sánchez, M., & Rubio Barrios, J. (2015). Modelo de Educación Holística: Una Propuesta para la Formación del Ser Humano. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-25.

Mendoza, D. (2016). La enseñanza de la escritura en la universidad: ¿Es un deber? Legenda, 20(23), 47-66.

Pardo, N. (2013). Cómo hacer análisis crítico del discurso. Universidad Nacional de Colombia.

Navarro, F. (2021). Más allá de la alfabetización académica: las funciones de la escritura en educación superior. Revista Electrónica Leer, Escribir y Descubrir, 1,38-56.

Santander, Pedro. 2011. Por qué y cómo hacer Análisis de Discurso. Revista Cinta de Moebio 41, 207-224.

Sautu, R., Boniolo, P., Dalle, P., & Elbert, R. (2005). Manual de metodología: Construcción del marco teórico, formulación de los objetivos y elección de la metodología. CLACSO.

Universidad Politécnica Estatal del Carchi. (2022). Modelo Educativo Ecológico Contextual “Un camino hacia la sostenibilidad planetaria”. Universidad Politécnica Estatal del Carchi.

Vallejo, R. (2004). Manual de Escritura Académica. Corporación Editora Nacional.

ARTICULO 15

Published

2023-12-22

How to Cite

THE ROLE OF ACADEMIC WRITING IN HIGHER EDUCATION:EXPLORING THE RELATIONSHIP BETWEEN WRITING ANDSUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS (SDGS). (2023). Tierra Infinita, 9(1), 215-227. https://doi.org/10.32645/26028131.1253