Analysis of public policies on education in the centers of deprivation of liberty in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32645/13906925.1072

Keywords:

Public politics, social rehabilitation, education, prisons, prisoners

Abstract

The objective of the present investigative work was to analyze the access of persons deprived of liberty to education as a means for social rehabilitation and labor reintegration, after serving the sentence. The scientific research methodology used for the case of Centers for Deprivation of Liberty in Ecuador and its educational processes was Documentary, Analytical and Descriptive, which, through the technique of observation and statistical-documentary analysis, managed to collect informative data on the actions issued. by the institutions related to the Prison System and the National Education System in matters of public policy, aimed at granting the right to education to Persons Deprived of Liberty (PPL) as determined by the Constitution; Allowing to know what public policies guarantee access to education in the Centers for Deprivation of Liberty in Ecuador? How many prisoners have access to the educational service in prisons? What were the inter-institutional actions that motivated the admission of the prisoners to the continuous learning process? How many teachers per PPL students are part of the system? From the academic field it is concluded that the educational axis is the fundamental pillar to achieve true social rehabilitation and job development; however, in the country the transformation of the Social Rehabilitation System has not been achieved.

References

Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449 del 20 de octubre de 2008. (Ecuador).

ttps://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Castells, M. (2001). La Era de la Información: Economía, sociedad y cultura. Siglo Veintiuno Editores.

Código Penal. Registro Oficial 14 del 22 de enero de 1971. (Ecuador). http://www.oas.org/juridico/PDFs/mesicic4_ecu_penal.pdf

Código de Ejecución de Penas. Registro Oficial 282 del 09 de julio de 1982. (Ecuador). https://www.palermo.edu/derecho/inejep/documentacion-archivos/legislacion-y-derecho-comparado/ECUADOR/CODIGO-DE-EJECUCION-PENAL-Codificacion-No-2006-009.pdf

Corea, C., & Lewkowicz, I. (2010). Pedagogía del aburrido. Escuelas destituidas, familias perplejas. Paidós.

Hargreaves, A. (1998). Profesorado, cultura y posmodernidad. Morata.

Jackson, D. D. (1965). El estudio de la familia. Procesos Familiares. Paidós.

Lewkowicz, I. (2006). Pensar sin Estado. La subjetividad en la era de la fluidez. Paidós SAICF.

Manchado, M. (2012, 02 de febrero). Educación en contexto de encierro: Problemáticas, miradas e interrogantes en torno al sujeto del aprendizaje y el proceso educativo en las prisiones santafesinas. [PDF]. Dialnet. file:///C:/Users/Lenovo-Pc/Downloads/Dialnet-EducacionEnContextosDeEncierro-4268318.pdf

Montúfar, M., Cadena, L., Otavalo C. y Yazán, O. (2019, 30 de junio). Excelencia docente desde la perspectiva estudiantil universitaria. [PDF]. Revista SATHIRI. https://revistasdigitales.upec.edu.ec/index.php/sathiri/article/view/808

Montúfar, M., Rosero, V., Tulcán, J., & Veloz, M. (2020, 23 de diciembre). Acceso al conocimiento mediante dispositivos móviles por estudiantes universitarios. Sathiri: sembrador. [PDF]. https://doi.org/10.32645/13906925.999

Gestión de Educación Superior para Personas. Registro Oficial 288 del 20 de julio de 2018. (Ecuador). registroficial.gob.ec/index.php/registro-oficial-web/publicaciones/registro-oficial/item/10740-registro-oficial-no-288

Modelo de Medidas Educativas para Personas en Contexto de Encierro. Registro Oficial Edición Especial 600 de 26-oct.-2018. (Ecuador). https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/08/Modelo-CAI-2018.pdf

Decreto Presidencial N° 365, Registro Oficial 286 del 10 de julio 2014. (Ecuador). https://www.registrocivil.gob.ec/wp-content/uploads/2015/04/DECRETO%20EJECUTIVO%20No.%20365.pdf

Decreto Presidencial N°135. Registro Oficial Suplemento 76 del 11 de septiembre de 2017. (Ecuador). https://www.ces.gob.ec/lotaip/Anexos%20Generales/a2/Reformas_febrero_2020/NORMAS%20DE%20OPTIMIZACION%20Y%20AUSTERIDAD%20DEL%20GASTO%20PUBLICO.pdf

Sennett, R. (2000). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo mundo del capitalismo. Anagrama.

Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2007). Plan Nacional de Desarrollo. Lexis. https://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/09/Plan-Nacional-Desarrollo-2007-2010.pdf

Servicio Nacional De Atención Integral a Personas Adultas Privadas de la Libertad y a Adolescentes Infractores. (2019, 6 de noviembre). Transformación del Sistema de Rehabilitación Social a Nivel Nacional. [PDF]. https://www.atencionintegral.gob.ec/wp-content/uploads/2020/02/PROYECTO-TRANSFORMACI%C3%93N-SISTEMA-REHABILITACI%C3%93N-SOCIAL_VF_15NOV2019.pdf

Published

2021-12-23

Issue

Section

ESTADO, GOBIERNO Y ADMINISTRACIÓN PÚBLICA

How to Cite

Analysis of public policies on education in the centers of deprivation of liberty in Ecuador. (2021). SATHIRI, 16(2), 39-55. https://doi.org/10.32645/13906925.1072